وضعیت : ناموجود

شناخت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر

  • ناشر: آموزشی تألیفی ارشدان
  • زبان: فارسی
  • تعداد صفحه نسخه مکتوب: 220
  • شابک: 978-622-08-8773-7
  • سال نشر: 1402
  • قیمت نسخه مکتوب: 350000 تومان

توضیحات:

پیشگفتار نویسندگان

سپاس و ستایش خداوند بلند مرتبه را که به لطف و عنایت بی‌کران او توفیق گردآوری، تألیف و تدوین کتاب شناخت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر حاصل آمد. از این رو در آغاز، کمترین ادب بندگی بجای آورده و یاد می‌کنیم آموزنده بی‌آموزگار و چه خوش گفت شیخ بهایی که؛

علمی بطلب که کتابی نیست

یعنی ذوقی است، خطابی نیست

کتابی که پیش رو دارید حاصل تلاشی مجدانه به منظور تدوین و تألیف دانسته‌ها، گردآوری مطالب به روز و تجربیات نگارند‌گان در راستای آَشنایی با تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر می‌باشد. ایران یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی جهان به شمار می‌رود که دارای تنوع بالای شرایط زیستگاهی برای انواع این گیاهان می‌باشد.

ایران دارای بیش از 6000 گونه دارویی بوده و سالیانه استعداد یک تا ده میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از گیاهان دارویی را دارد، مخصوصاً این‌که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی متکی است و در سال‌های اخیر سعی شده است که با توسعه صادرات غیر نفتی راه‌های دیگری جهت ورود ارز به بازار داخلی گشود. از جنبه‌های دیگر نیز می‌توان محصولات نفتی را با گیاهان دارویی مقایسه کرد. به عنوان مثال تولید یک بشکه نفت سالیان متمادی به طول خواهد انجامید و بالاخره یک روز ذخایر نفتی به پایان خواهد رسید در صورتیکه تولید مواد مؤثره گیاهان دارویی را می‌توان در دوره‌های زراعی بسیار کوتاه انجام داد و لازمه تولید آن کشت در زمین‌های مستعد می‌باشد که در کشور ایران نیز فراوان است. همچنین می‌توان روز به روز و سال به سال به این پتانسیل تولید افزود. نياز جامعه جهاني به تأمين سلامت از راه‌هاي طبيعي بر همگان پوشيده نيست. از اين رو، تولید و بهره‌برداری گياهان كه در سلامت ما نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند، از ضروريات است. در جايي كه داروهاي شيميايي علاوه بر تأثيرات سوء بر جامعه، محيط طبيعي ما را نيز به مخاطره انداخته است. نياز به شناخت و آگاهي دادن از بركات خداوند، در طبيعت اطراف خود داريم. از اين رو، وظيفه خود دانسته تا قطره‌ای از اين علم عظيم الهي را به صورتي كه نياز اوليه دانشجويان و علاقمندان، در اين رشته را بر آورده مي‌سازد به رشته تحرير در آوريم. تا اين عزيزان بتوانند از اين طريق به اهداف عاليه خود برسند. به همین ترتیب بنا نهادیم برای بررسی کامل شرایط اکولوژیکی و رویشگاه‌های مختلف گیاهان دارویی کتابی را تحت عنوان شناخت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطرتالیف کنیم.

جابر مهدی نیا افرا

هنرآموز زراعی و باغی، وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش، مازندارن، ایران

استاد مدعو دانشکده کشاورزی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران

حمیده زمانپور شاه منصوری

دانشجوی دکتری، زیست شناسی علوم گیاهی، فیزیولوژی گیاهی، دانشگاه شهرکرد، ایران

آرامه زند سیلاخور

دکتری زراعت، گروه علوم زراعی و باغبانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

هدا ولی پور

دانش آموخته کارشناسی ارشد، زراعت، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

نظر خود را ارسال کنید: