وضعیت : ناموجود

اصول و مبانی تغذیه گیاهان زراعی و دارویی

  • ناشر: آموزشی تألیفی ارشدان
  • زبان:
  • تعداد صفحه نسخه مکتوب: 190
  • شابک: 978-622-08-5149-3
  • سال نشر: 1401
  • قیمت نسخه مکتوب: 110000 تومان

توضیحات:

پیشگفتار نویسندگان

سپاس و ستایش خداوند بلند مرتبه را که به لطف و عنایت بی‌کران او توفیق گردآوری، تالیف و تدوین کتاب اصول و مبانی تغذیه گیاهان زراعی و دارویی حاصل آمد. از این رو در آغاز، کمترین ادب بندگی بجای آورده و یاد می‌کنیم آموزنده بی‌آموزگار را و چه خوش گفت حکیم عمر خیام که؛

اجرام که ساکنان این ایوانند           اسباب تردد خردمندانند

هان تا سر رشته خرد گم نکنی         کانان که مدبرند سرگردانند

کتابی که پیش رو دارید حاصل تلاشی مجدانه به منظور تدوین و تالیف دانسته‌ها، گردآوری مطالب به روز و تجربیات نگارند‌گان در راستای آَشنایی با اصول و مبانی تغذیه گیاهان زراعی و دارویی می‌باشد.

از آنجایی که فلات ايران منشأ و خاستگاه بسياري از گياهان زراعی دارويي می‌باشد و با توجه به نياز صنايع دارويي، غذايي، آرايشي و بهداشتي به عنوان مواد اوليه توليدات صنايع مذكور در اين رابطه انجام تحقيقات و مطالعات بيشتري لازم است. در توليد گياهان، علاوه بر شرايط آب و هوايي، عوامل خاک، نوع عناصر غذايي نیز از اهميت زيادي برخوردار مي باشد، زيرا عناصر غذايي با تاثيري که بر رشد رويشي و زايشي گياهان دارند، نسبت اندام‌هاي زايشي به رويشي را تغيير داده و از اين طريق بر کيفيت و کميت محصول موثر مي­باشد. با توجه به اینکه کشور ايران در منطقه خشک و نيمه خشک قرار دارد، میزان مواد آلي خاک‌هاي آن پايين بوده و در نتيجه داراي سطوح پائينی از عناصر مورد نیاز، مي باشند. در این کتاب نویسندگان در تلاش هستند اصول و مبانی استفاده از عناصر مورد نیاز از جمله کودهای شیمایی، آلی و دیگر کودهای متداول در گیاهان زراعی و دارویی را توضیح دهند. همچنین در ادامه فصل‌های کتاب به بررسی اثرات کودها بر اندام‌های مختلف گیاهان زراعی و دارویی می‌پردازد.

جابر مهدی‌نیا افرا

هنرآموز زراعی و باغی، وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش، مازندارن، ایران

استاد مدعو دانشکده کشاورزی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران

امین فتحی

دکتری زراعت، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

راهب کیالاشکی

استاد مدعو گروه فضای سبز و صنایع چوب، موسسه آموزش عالی مازیار، نور، ایران

زینب افراشته

دانشجوی دکتری زراعت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

نظر خود را ارسال کنید: