وضعیت : ناموجود

اکولوژی گیاهان دارویی و معطر

  • ناشر: آموزشی تألیفی ارشدان
  • زبان: فارسی
  • تعداد صفحه نسخه مکتوب: 313
  • شابک: 978-622-08-7680-9
  • سال نشر: 1403
  • قیمت نسخه مکتوب: 380000 تومان

توضیحات:

پیشگفتار نویسندگان

سپاس و ستایش خداوند بلند مرتبه را که به لطف و عنایت بی‌کران او توفیق گردآوری، تالیف و تدوین کتاب اکولوژی گیاهان دارویی و معطر حاصل آمد. از این رو در آغاز، کمترین ادب بندگی بجای آورده و یاد می‌کنیم آموزنده بی‌آموزگار و چه خوش گفت صائب تبریزی که؛

نیست کاری به دورویان جهانم صائب              روی دل از همه عالم به کتاب است مرا

کتابی که پیش رو دارید حاصل تلاشی مجدانه به منظور تدوین و تالیف دانسته‌ها، گردآوری مطالب به روز و تجربیات نگارند‌گان در راستای آَشنایی با اکولوژی گیاهان دارویی و معطر می‌باشد. ایران یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی جهان به شمار می‌رود که دارای تنوع بالای شرایط زیستگاهی برای انواع این گیاهان می‌باشد.

بطور کلی در یک جامعه گیاهی یک یا دو گیاه غالب وجود دارد. گیاهان غالب ممکن است یک ساله، چند ساله، درختچه و یا درخت باشند که به نسبت بیشتری از محیط خود بهره‌مند می‌شوند. نامی که به یک جامعه گیاهی داده می‌شود، از گیاهان غالب آن جامعه گرفته شده است. مانند جامعه راشستان و بیدستان.

وابستگی گیاهان به جامعه‌های مختلف یکسان نیست. مثلا بعضی از گیاهان در جامعه‌های مختلف دیده می‌شوند و گیاه هر منطقه‌ای محسوب می‌گردند. در حالی که بعضی دیگر در جامعه‌های محدودتری ظاهر می‌شوند، لذا نمی‌توانند خود را با محیطهای مختلف و عوامل گوناگون سازش دهند و ناچار در همه جوامع دیده نمی‌شوند. بعضی دیگر فقط به جامعه خاصی بستگی دارند و در شرایط محدودی که در آن جامعه برایشان فراهم است، ظاهر می‌گردند. در چنین حالتی این گیاهان معرف آن جامعه محسوب می‌شوند.

شرایط مختلف محیط در همه نقاط سطح زمین به یک میزان فراهم نیست و از این رو در نقاط مختلف، گیاهان متفاوتی دیده می‌شوند. بطور کلی عوامل اکولوژی گیاهی عبارتند از: عوامل آب و هوایی یا اقلیمی، عوامل خاکی، عوامل زیستی.

این است که ترکیب و سیمای رستنیهای مختلف در هر گوشه جهان مشخص است و با نقاط دیگر تفاوت فاحش دارد به همین ترتیب بنا نهادیم برای بررسی کامل شرایط اکولوژیکی و رویشگاه‌های مختلف گیاهان دارویی کتابی را تحت عنوان اکولوژی گیاهان دارویی و معطر تالیف کنیم.

جابر مهدی نیا افرا

هنرآموز زراعی و باغی، وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش، مازندارن، ایران

استاد مدعو دانشکده کشاورزی،دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران ،ایران

آرامه زند سیلاخور

دکتری زراعت، گروه علوم زراعی و باغبانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران

امیر قلی وند

دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی، دانشگاه شهرکرد، ایران

ابراهیم حبیبی

استاد مدعو دانشکده کشاورزی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ؛ تهران، ایران

مسول مالی دانشکده فنی توحید، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ،آمل، ایران

امین فتحی

دکتری زراعت، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

نظر خود را ارسال کنید: